Home / Destek Eğitimleri / Maksimum Hızda Motive Olmanın Yolları…

Maksimum Hızda Motive Olmanın Yolları…

Eğer normal düzeyde bir zekanız, bilgi temeliniz, hatta etkili çalışma ve zaman yönetimi konusunda gerekli becerileriniz var, ancak motivasyonunuz yok veya yetersiz ise başarıya ulaşmanız ve etkili bir şekilde öğrenebilmeniz hemen hemen mümkün değildir. Bu durum şöyle bir benzetmeyle daha iyi açıklanabilir: Bir an için deposu ağzına kadar benzinle dolu, son model, lastikleri pırıl pırıl, otomatik vitesli, müzik setli, hava yastıklı, inanılmaz bir motor gücüne sahip olan bir otomobilinizin olduğunu ve onun direksiyonuna geçtiğinizi varsayınız. Ancak otomobilinizin direksiyonuna geçip onu çalıştırmak amacıyla anahtarınızı aradığınızda birden bire onu kaybettiğinizi fark ederseniz o anda neler hissedersiniz? Elbette ki böyle bir durumda otomobilinizin tüm bu olağanüstü özelliklerinin hiçbir işe yaramadığını düşünürsünüz. İşte, motivasyon kaybettiğiniz bu anahtar gibidir. O olmazsa diğer tüm değerli özelliklerin hiçbir önemi kalmaz.

 

1) Gözlerinizi kapatın ve geleceğinizi hayalinizde canlandırmaya çalışın, kendinizi yapmak istediğiniz şeyleri yaparken hayal edin. Daha sonra gelecekte ne yapıyor olacağınızı ve nerelerde yaşıyor olacağınızı bir kağıda yazın. Böylece daha somut ve belirli amaçlar elde etmiş olacaksınız. Unutmayınız ki amaçlar düşüncelerinizi hayal olmaktan çıkarıp işe yarayan birer plan haline dönüştürürler. Üstelik böyle belirli bir hedeflerinizin olması, hem sizin gelecekle ilgili olumlu tutumlar geliştirmenize yardımcı olur hem de performansınızı yükseltir. Ancak belirlediğiniz bu hedeflerin bir taraftan gerçekçi ve ulaşılabilir olması diğer taraftan ise sizin için yeterince teşvik edici bir özellik taşıması gerekir. Eğer hedeflerinizi başarmak çok kolay veya çok zorsa motivasyonunuz ve kararlılığınız o oranda azalacaktır.

2) Kendinizi yorgun, uykusuz, stresli, aç ve susuz hissettiğinizde bunları gidermeden çalışmaya oturmak fayda yerine zarar verir. Özellikle uykunuz olduğu zaman uykuya adeta direnerek çalışmak için çaba harcamak hem zaman kaybıdır hem de öğrenmede yaşayabileceğiniz zorluklar nedeniyle güven duygunuza ve kendinize olan saygınıza olumsuz etki yapar.

3) Kendi kendinize sorun; “Yapmayı düşündüğüm şeyi gerçekleştirmede kendime güveniyor muyum?” Eğer cevabınız olumsuzsa başaracağınıza neden inanmadığınızı liste halinde yazarak, zayıf yönlerinizi belirlemeye çalışın. Birey olarak güçlü yönlerimiz kadar zayıf yönlerimiz de bizimdir. İyi yönlerimizle olduğu kadar kötü yönlerimizle de mutlu olabilmeyi öğrenmeliyiz. Eğer beğenmediğiniz zayıf bir yönünüz varsa ilk önce bunu kabul edip, daha sonra bu zayıf yönlerinizi daha iyileriyle değiştirmek için neler yapmanız gerektiğini, bunları nasıl geliştirebileceğinizi düşünmelisiniz (Brooks, 1998).

 

“Üzüntü insanlara tehlikeli bir virüsten daha fazla zarar verir”.

J.Stainbeck

 

4) Olumlu olmaya çalışın. Çünkü olumlu düşünceler olumlu tutumlara neden olur, bu da başarıyı getirir. Kendinizin olumlu biri olduğunuzu, kendinizle gurur duyduğunuzu ve kendinizi sevdiğinizi söyleyin. Bunun tersine eğer olumsuz düşünceleriniz varsa bunları en kısa sürede değiştirmek için çaba gösterin. Çünkü olumsuz düşünceleriniz hem zamanınızı hem de enerjinizi alır.

5) Düzenli olun. Çevrenizde temiz ve iyi düzenlenmiş bir çalışma ortamı motivasyonunuzu olumlu yönde etkiler. Fiziksel dağınıklık ise kolayca zihinsel dağınıklığa neden olur.

6) Her günün sonunda yaptığınız olumlu veya olumsuz tüm faaliyetlerinizin genel bir değerlendirmesini yapın. Yaşadığınız bir başarısızlığın kişiliğinizle değil, sadece o andaki performansınızla ilgili olduğunu unutmayın.

7) Ailenizin başarılı olmanız için yerine getirmek zorunda olduğu görev ve sorumlulukları olduğu gibi sizin de ailenize karşı yerine getirmek zorunda olduğunuz bazı görev ve sorumluluklarınız vardır. Ailenizin duygu ve düşünceleri önemli olmasına rağmen, yine de sizin öncelikle onların isteklerini yerine getirmeniz için değil, kendi isteklerinize ulaşmanız için çalışmanız daha önemlidir. Kendi isteklerinizi bilin, kararınızı verirken ailenize ve çevrenize de danışın ancak son kararı sadece kendiniz verin.

8) Kendinizi başkalarıyla değil kendinizle kıyaslayın ve başkalarıyla değil, kendinizle yarışın. Kendisiyle yarışanın her zaman birinci olacağını aklınızdan çıkarmayın.

9) Başarı hikayeleri okuyun. Günlük gazetelerde bile sizi harekete geçirebilecek düzinelerce küçük başarı hikayeleri vardır. Motive edici filmler izleyin. İnsanların film izlemelerinin bir nedeni de kahramanlarının yaşadıkları başarı öyküleridir. Genç, sıra dışı bir kahraman sizi harekete geçirebilir. Tıpkı, Shakespeare’in aşağıdaki sözlerinde vurguladığı gibi; “Çarçabuk büyük bir ateş yakmak isteyenler, saman çöplerini tutuştururlar ilk önce…”

10) Gelişme ve başarıya doğru yapacağınız yolculukta, doğal olarak inişler ve çıkışlar olacaktır; hatta olmak zorundadır. Çünkü hiçbir yol tamamen düz ve engellerden arındırılmış değildir. Başarınız çıktığınız yolculukta olumlu düşüncelere sahip olup-olmamanızla doğru orantılı olarak artacaktır.

11) Küçük şeylerle mutlu olabilmeyi öğrenin. Her güne sahip olduklarınız için şükür ederek başlayın. Örneğin sabahları uyandığınızda görebildiğiniz, işitebildiğiniz, yürüyebildiğiniz ve konuşabildiğiniz için şükredin ve bu nedenle mutlu olun. Bu yeteneklerinizin aslında ne kadar değerli olduğunu düşünün. Yakın çevrenizde arkadaşlarınız, aileniz ve size ilgi gösteren, sizin için gerektiğinde endişelenen birileri varsa bu duruma da şükredin ve mutlu olun.

12) Başkalarının size sevgi göstermesinden önce siz kendi kendinize sevgi göstermeye başlayın. Kendinize göstermediğiniz bir sevgiyi başkalarının gösterebileceğini boşuna beklemeyin.

13) Elde ettiğiniz bir başarıyı -bu başarı çok küçük bile olsa- mutlaka kendinize bir ödül vererek kutlayın. Başarınızı kutlamak için bir sinemaya gidebilir, sevdiğiniz bir sanatçının kasetini satın alabilir hatta sevdiğiniz bir arkadaşınızla çok uzun olmayan bir telefon görüşmesi yapabilir, bu arada başarınızı onunla da paylaşabilirsiniz.

14) Stresle mücadele becerileri geliştirin. Eğer stresinizi kontrol edemezseniz olumlu düşünceler geliştirmede büyük zorluklar çekersiniz. Ayrıca stres seviyenizi düşük tutmanız sadece başarılı olmanız için değil, sağlığınız için de çok önemlidir.

15) Gülümseyin. James-Lange teorisine göre ruhsal yapınızı kontrol edebilirsiniz. Gevşeyip gülümsediğiniz zaman daha çok şeyler başarırsınız. Gülümsek isteseniz de istemeseniz de gülümsemelisiniz. Gülümsemek hem beyninizde hem de bedeninizde olumlu enerji oluşturur ve sizi daha mutlu yapar. Ayrıca, gülümseyerek bir yandan çevrenize mutluluk yayarken diğer yandan onlardan da size doğru pozitif bir enerji yansımasını sağlarsınız.

About Andre Dindisyan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top